OLEJE PRO OSOBNÍ VOZY

shellpiston

OLEJE PRO OSOBNÍ AUTOMOBILY

Společnost Shell označuje své provotřídní oleje pro motory osobních automobilů SHELL HELIX.

Při výrobě a specifikaci produktů vychází společnost Shell z bohatých zkušeností z provozu závodních automobilů, jako jsou např. Formule 1 a dlouholeté spolupráci Scuderia Ferrari a dalšími předními výrobci automobilů a jejich motorů.

Při specifikaci oleje je kladen nejvyšší důraz na kvalitu a složení oleje, čistící a rozmělňovací vlastnosti, životnost oleje, životnost a čistotu motoru. Všechny motorové oleje Shell jsou složeny z nejkvalitnějších dostupných základových olejů a pečlivě vybraných soubourů additiv. 

Správný výběr oleje je důležitý pro hladký chod a životnost motoru. Společnost Shell dala veřejně k dispozici portál, kde si zákazník může vybrat olej pro své vozidlo nebo zařízení SHELL - MAZACÍ PLÁNY

Požadavek na motorový olej je z pravidla stanoven výrobcem motoru. Výrobci uvádějí požadavek dle výkonových norem ACEA (EUROPEAN AUTOMOBILE MANUFACTURERS´ASSOCIATION) nebo API(AMERICAN PETROLEUM INSTITUTE) doplněný o viskozitní specifikaci SAE (Society of Automotive Engineers). Někteří výrobci se pouze s těmito normami nespokojí a dále tyto požadavky rozšiřují o specifické prvky a ve svých nárocích na olej udávají vlastní normy. Např. společnost Volkswagen uvádí své vlastní normy VW 502.00, VW 505.00, VW 507.00, nebo BMW používá normy BMW LL-01, BMW LL-04.

Tam, kde výrobce uvádí tyto speciální požadavky doporučujeme všem zákazníkům pozorně prostudovat obaly nebo případně technické listy produktu. Zde musí být výrobcem oleje uvedeno, že olej SPLŇUJE tyto požadavky. Renomovaní výrobci tuto skutečnost udávají nicméně někteří především méně známí výrobci udávají, že tento olej těmto normám pouze odpovídá, nebo používají různé slovní hříčky k zamaskování skutečnosti.

helix řez 

Normy ACEA se rozdělují podle použití.

Na oleji např. Shell HELIX ULTRA EXTRA 5W-30 je uvedena norma ACEA A3/B3, B4/C2,C3

písmena A označují oleje pro benzínové motory

písmena B označují oleje pro dieslové motory

písmena C označují oleje pro vozy s filtry pevných částic (LOW-SAPS)

 

čísla 1-5 dále uvádějí stupně normy dle výkonosti a požadavků na složení.

Označení norem pro spořebitele:

A1- 96 nově A1- 02  -  oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad, tvorbou kalů a opotřebením, s vysokou odolností proti oxidaci za vysokých teplot. Umožňující dosahovat úspory paliva min. 2,5% ve srovnání s oleji 15W-40
A2- 96  -  jako A1- 96, lepší ochrana ložisek, vyšší výkonnost než u CCMC G4
A3- 96 nově A3- 02  -  jako A2- 96, s vyšší odolností proti oxidaci za vysokých teplot, vyšší výkonnost než u CCMC G5
A4- 00  -  určená pro vysokovýkonné motorové oleje pro použití v benzinových motorech osobních vozidel s přímým vstřikem
A5- 01 nově A5- 02 -  vysoce výkonné motorové oleje pro použití v benzinových motorech osobních vozidel. Koncipované pro prodloužené a nebo flexibilní olejové výměny. Oleje s velmi dobrou vysokoteplotní střihovou stabilitou
B1- 96 nově B1- 02  -  oleje zabezpečující vysokou ochranu pístu proti tvorbě úsad a vaček proti opotřebení, umožňující dosahovat úspory paliva min. 2.5% ve srovnání s oleji 15W-40
B2- 96  -  jako B1- 96, lepší ochrana ložisek, vyšší výkonnost než u CCMC PD2
B3- 96  -  jako B2- 96, lepší ochrana vaček proti opotřebení, kontrola viskozity a rozptylování sazí, vyšší výkonnost než u CCMC PD2
B4- 98 nově B4- 02  -  jako B3- 96, ale pro motory s přímým vstřikováním
B5- 01 nově B5- 02  -  vysoce výkonné motorové oleje pro dieselové motory s vynikající vysokoteplotní střihovou stabilitou
C1  -  Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF ( Diesel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ), které vyžadují nízkoviskozní oleje se sníženým obsahem SAPS ( Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový popel, síra, fosfor ) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.
C2  -  Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF ( Diesel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ), které vyžadují nízkoviskozní oleje s HTHS vyšší než 2.9 Mpa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF aTWC a snižují spotřebu paliva.
C3  -  Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF ( Disel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů.

ferrari řez Výkonové normy API jsou rozděleny podobně jako u ACEA na benzínové a dieslové

 

pro benzínové motory platí normy s označením S

SM

Současná

Pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot.

SL

Současná

Pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001.

SJ

Současná

Pro motory z roku 1996 a mladší.

SH

Zastaralá

Pro motory z roku 1996 a starší. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi.

SG

Zastaralá

Pro motory z roku 1989 - 1993. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi.

SF

Zastaralá

Pro motory z roku 1980 - 1989. Obsahuje aditiva pro zvýšení oxidační stability a aditiva proti opotřebení, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SE

Zastaralá

Pro motory z roku 1971 - 1979. Obsahuje aditiva zabraňující oxidaci oleje, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SD

Zastaralá

Pro motory z roku 1968 - 1970. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SC

Zastaralá

Pro motory z roku 1964 - 1967. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SB

Zastaralá

Pro starší motory vyžadující minimální ochranu aditivy. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem.

SA

Zastaralá

Pro starší motory, bez nároku na výkon a ochranu. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem.

pro dieslové motory platí tyto normy s označením C

CI-4

Současná

Zavedena v září 2002. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004 zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR). Jsou určeny pro použití v motorech, které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 olejů.

CH-4

Současná

Zavedena v roce 1998. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro užití s palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4 a CG-4 olejů.

CG-4

Současná

Zavedena v roce 1995. Pro vysoce zatížené, vysoko rychlostní, čtyřdobé motory uživající palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. CG-4 oleje jsou požadovány pro motory splňující emisní normy z roku 1994. Může být použit místo CD, CE a CF-4 olejů.

CF-4

Současná

Zavedena v roce 1990. Pro vysoko-rychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CE olejů.

CF-2

Současná

Zavedena v roce 1994. Pro vysoce zatížené, dvoudobé motory. Může být použit místo CD-II olejů.

CF

Současná

Zavedena v roce 1994. Pro off-road motory s nepřímým vstřikováním a motory používající palivo s hmotnostním objemem síry nad 0.5%. Může být použit místo CD olejů.

CE

Zastaralá

Zavedeno v roce 1987. Pro vysoko-rychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CC a CD olejů.

CD-II

Zastaralá

Zavedeno v roce 1987. Pro dvoudobé motory.

CD

Zastaralá

Zavedeno v roce 1955. Pro určité atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem.

CC

Zastaralá

Pro motory z roku 1961.

CB

Zastaralá

Pro středně zatížené motory z roku 1949 až 1960.

CA

Zastaralá

Pro lehce zatížené motory z roku 1940 - 1950.

Viskozitní třídění olejů dle SAE

norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd označených číslem a písmenem"W"(z angl. Winter) a 5 letních tříd označených pouze číslem

Zimní třídy: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
Letní třídy : 20, 30, 40, 50 a 60

Zimní označení označuje startovatelnost motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší je číslo "W", tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje vhodné pro spuštění motoru - olej není příliš viskózní ("hustý"). Oleje OW umožňují bezproblémové startování motoru i při teplotách pod -50° C, oleje 5W při teplotách okolo -40° C atd. (údaje jsou orientační a záleží také na ostatních faktorech)

Letní označení zaručuje dostatečnou viskozitu oleje pří letních teplotách. Obecně platí, "čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí" tzn. olej není příliš řídký, což zabraňuje trhání mazacího filmu. Pro evropské klimatické podmínky jsou třídy 40, resp. 50 plně dostačující.

V současnosti se používají tzv. vícestupňové ("multigrade") motorové oleje, umožňující celoroční mazání motoru za různých klimatických podmínek. Např.: 0W-40, 5W-40 nebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40.

Moderní motorové oleje jsou tvořeny z několika základních složek. 

helixultrahelix plus

 

    Nahrávám strom......

    Kategorie zboží

    Nákupní košík

    Kusů celkem:  0 ks
    Celková cena:  0,- Kč

    Přihlášení

    Zapomenuté heslo | Registrace uživatele

    DBO

    akce právě probíhá ...

    xxxxxxxxx